LECZENIE NADPOTLIWOŚCI

Nadpotliwość jest poważnym problemem z którym zmaga się wiele osób. Wydzielanie potu w nadmiernej ilości jest niezwykle kłopotliwe w życiu codziennym czy pracy zawodowej i niejednokrotnie wpędza w kompleksy. Chociaż odpowiednia higiena i stosowanie antyperspirantów odgrywają istotną rolę, takie działania nie wystarczą. Trzeba bowiem celować w przyczyny, a nie jedynie maskować objawy. Z pomocą przychodzi medycyna estetyczna, w ramach której wykonuje się leczenie nadpotliwości.

Botoks – sposób na nadmierną potliwość

Chociaż botoks kojarzy się z zabiegiem odmładzającym, wykorzystywany jest w leczeniu nadmiernej potliwości. Iniekcja toksyny botulinowej typu A pozyskiwanej z bakterii Clostridium botulinum przyczynia się do zablokowania działania zakończeń nerwowych wpływających na czynność gruczołów potowych. Dzięki temu w ostrzykiwanych miejscach nie dochodzi do wydzielania potu.

Jak przebiega leczenie nadpotliwości botoksem?

Zabieg rozpoczyna się od precyzyjnego określenia obszaru wzmożonej potliwości – w tym celu przeprowadza się najczęściej tzw. test Minora (test jodowo-skrobiowy) – dłonie, pachy. Polega na posmarowaniu konkretnego miejsca jodyną, a następnie posypaniu go skrobią. Tam, gdzie wydziela się spora ilość potu, dochodzi do zaczernienia.

Kolejny krok to podział obszarów na małe kwadraty, które następnie ostrzykuje się niewielką ilością toksyny botulinowej. W zależności od lokalizacji problemu botoks stosowany jest pod pachami, na wewnętrznej stronie dłoni, skórze owłosionej głowy.

Odczuwanie bólu  w trakcie zabiegu jest kwestią indywidualną. Większość osób nie zgłasza go w przypadku iniekcji pod pachami. Podczas wstrzykiwania w dłonie stosowane są okłady z lodu.

Kto może poddać się zabiegowi?

Mimo że leczenie wzmożonej potliwości botoksem jest bezpieczne, zabieg nie jest przeznaczony dla wszystkich. Do najważniejszych przeciwwskazań zaliczyć można:

• zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego,
  • stosowanie niektórych leków, np. tetracykliny, polimyksyny, cyklosporyny,
  • miejscowe infekcje skóry,
  • ciążę i okres karmienia piersią.

Dlatego tak ważne są konsultacje poprzedzające każdy zabieg. Podczas spotkania z Pacjentem na podstawie wywiadu lekarskiego  podejmowana jest decyzja o przystąpieniu do leczenia nadpotliwości.

Jak długo utrzymują się efekty leczenia nadpotliwości?

Tak samo, jak w przypadku zabiegów odmładzających, leczenie nadpotliwości botoksem nie daje trwałych rezultatów.

Zapraszamy do kontaktu

Jak długo utrzymuje się efekt toksyny boulinowej?

Efekty utrzymują się przez okres około 6 miesięcy. Aby zachować ich ciągłość iniekcje należy powtarzać w przybliżeniu co 5 miesięcy.

Ile jednostek botoksu będzie u mnie potrzebne?

Ostrzykiwanie dłoni, pach czy skóry owłosionej głowy wymaga podania około 100-140 jednostek toksyny botulinowej podczas zabiegu.

Zalecenia pozabiegowe:

• w ciągu pierwszego tygodnia od zabiegu nie należy wykonywać intensywnych
    ćwiczeń fizycznych, nie korzystać z sauny i unikać gorących kąpieli

Możliwe powikłania :

• obrzęk, tkliwość
  • niekiedy przejściowe i krótkotrwałe osłabienie siły mięśniowej w rękach

Zabieg zawsze omawiany jest z lekarzem. W trakcie konsultacji zbierany jest szczegółowy wywiad i sporządzona zostaje stosowna dokumentacja medyczna.